diversificarea alimentatiei reguliAi trecut cu bine prin experienţa miraculoasă a naşterii şi prin primele luni de viaţă ale uimitorului tău bebeluş. Fiecare zi este o nouă provocare şi te întrebi cum trebuie să te pregăteşti pentru etapa esenţială a diversificării alimentaţiei, care creează o amprentă nutriţională ce poate dura toată viaţa.

Despre regulile de aur în diversificare – când, cum si cu ce începi – despre greşeli de evitat, despre cum treci peste micile obstacole, am vorbit cu medicul nutriţionist Mihaela Matei, de la Clinica de Nutriţie KiloStop.

„Diversificarea alimentaţiei nu este complicată dacă ştii câteva principii corecte, de bun simţ, dovedite şi verificate ştiinţific. De aceea, astăzi îţi voi prezenta aceste 10 principii, împreună cu cele mai importante 4 etape ale diversificării şi conţinutul nutriţional optim pentru fiecare etapă, dar şi riscurile pe care le prezintă pentru bebeluş încălcarea regulilor”, spune medicul Mihaela Matei.

Cele 10 principii ale diversificării:

1. Începe la vârsta de 6 luni a bebeluşului, nu mai devreme, pentru că abia la 6 luni încep să se dezvolte abilităţile de a mesteca şi a înghiţi alimente cu un pic de textură. Oferindu-i alimente cu textură, în această perioadă, îţi ajuţi bebeluşul să înveţe să mestece şi să înghită, acest lucru favorizând, conform studiilor, şi dezvoltarea abilităţii de a vorbi.

Ce spun experţii? Strategia globală pentru hrănirea sugarilor şi a copiilor, redactată de Organizaţia Mondială a Sănătăţii în colaborare cu UNICEF, afirmă: „Ca o recomandare la nivel global în domeniul sănătăţii publice, copiii ar trebui să fie alăptaţi exclusiv în primele 6 luni de viaţă pentru o creştere şi o dezvoltare sănătoasă. După aceea, pentru a fi îndeplinite cerinţele nutriţionale, copiii ar trebui să beneficieze de alimentaţie complementară adecvată şi sănătoasă în paralel cu alăptarea, care poate continua timp de 2 ani sau chiar mai mult.”

2. Foloseşte linguriţa. Nu este doar o primă lecţie de folosire a tacâmurilor, ci şi un procedeu corect de dozare a hranei. Din cauza lipsei dinţilor şi a coordonării dintre gură şi limbă, oferirea unei cantităţi prea mari (din lingură) prezintă un risc sporit de sufocare sau înecare, iar furculiţa îl poate răni.

3. Creşte progresiv cantitatea de hrană. Dacă în prima zi a mâncat 2 linguriţe de piure de legume, este un progres enorm pentru bebeluş! Încearcă în ziua următoare să-i dai 3, apoi 4 a doua zi şi aşa mai departe, până ajungi la o porţie de 50-70 g. Bebeluşii au stomacul mic şi abia învaţă să digere, aşadar nu comparaţi nevoile lui cantitative de hrană cu ale unui copil mai mare sau ale unui adult.

4. Creşte progresiv consistenţa alimentelor. Din acelaşi motiv al stomacului mic şi fără experienţă, dar şi al riscului de înecare cu alimente, diversificarea porneşte de la lichide (sucuri de legume şi fructe), diversificarecontinuă cu lichide cu bucăţi de pulpă, apoi semisolide precum supele cremă şi piureurile, brânza moale, carnea fiartă şi mărunţită etc.

5. Completează fiecare masă cu lapte. În etapele de diversificare, oricât de bine ţi se pare că mănâncă bebeluşul tău, această hrană cu linguriţa nu-i poate asigura toţi nutrienţii necesari creşterii sănătoase şi armonioase. De aceea, fiecare masă se completează cu lapte, ideal de la sân, sau cu formula de lapte, deoarece laptele rămâne principala sursă de nutrieţi esenţiali a bebeluşului.

6. Dă-i mai întâi alimentele diversificate, apoi sânul. Nu face niciodată invers, pentru că rişti să nu mai mănânce nimic după lapte, iar diversificarea devine o corvoadă cu final incert. În plus, dacă alăptezi la sân, nu vei şti niciodată cât lapte a consumat bebeluşul şi când trebuie să-l întrerupi (ceea ce-l deranjează!), ca să mai încapă şi altceva…

7. Fără zahăr, fără sare, fără condimente. Cu zahărul este destul de limpede: nu are nutrienţi, provoacă dependenţă, predispune la obezitate infantilă, carii şi, mai ales, la obiceiuri proaste pe durată nedeterminată. În plus, modifică gustul bebeluşului, care va refuza alimentele mai puţin dulci.

Dacă lipsa sării sau a altor condimente te face să crezi că mâncarea bebeluşului e fadă, aminteşte-ţi că el nu cunoaşte gusutul sării şi nu ştie ce are de pierdut. Iar în privinţa condimentelor şi ierburilor aromate trebuie să ştii că majoritatea bebeluşilor resping aromele şi gusturile intense…

8.  Introdu un singur aliment nou/zi. Bebeluşii învaţă să mănânce o varietate de alimente sănătoase dacă le este oferită treptat o diversitate de alegeri nutritive. Cu toate acestea, graba strică treaba şi te poţi alege cu un refuz categoric dacă insişti! Nu încerca să introduci două alimente în aceeaşi zi, chiar dacă sunt din aceeaşi categorie, adică două legume sau două fructe. Dacă le refuză, nu vei şti care dintre ele nu i-a plăcut. Iar dacă are o reacţie alergică nedorită, nu vei şti care dintre ele i-a provocat-o.

9. Hrăneşte-l după un program. Asta nu înseamnă că trezeşti bebeluşul din somn la ore fixe ca să-i dai de mâncare, dar nici să laşi să treacă ore întregi fără să-l hrăneşti. Spre exemplu, poţi să-i dai zilnic fructe (suc, piure, rase etc.), în funcţie de etapă, in jurul orei 10 dimineaţa, legume in jurul orei 14.00 şi iaurt la orele 17-18. Nu exagera cu fructele, sunt desert în orice etapă a vieţii!

Ceea ce este obligatoriu pentru dezvoltarea lui sănătoasă este să-i oferi mâncarea într-un mediu plăcut, cu o atenţie pozitivă din partea tuturor adulţilor prezenţi. Nu folosi mâncarea ca recompensă sau pedeapsă ori pentru a împăca bebeluşul. Riscul este să devină un copil, adolescent sau adult care va mânca excesiv pe fond emoţional.

10. Propune, nu impune. Bebeluşii nu ar trebui obligaţi niciodată să mănânce ceva anume. Dacă într-o zi îţi refuză spanacul, nu dispera, dă-i un piure de morcovi. În plus, preferinţele alimentare se schimbă în timpul prunciei. Dacă un bebeluş refuză o dată un anumit aliment nu înseamnă că nu îl va accepta mai târziu. Oferirea unui anumit aliment, în mai multe ocazii, măreşte adesea şansele ca acesta să fie în cele din urmă acceptat. Totuşi, este posibil ca bebeluşilor să nu le placă legumele care au un gust intens până nu mai înaintează puţin în vârstă.

Despre etapele diversificarii, aşa cum sunt ele prezentate de către nutriţionistul Mihaela Matei, aflati din articolul  Etapele diversificării

Articole inrudite:

Jucarie.ro
Recommend to friends
  • gplus
  • pinterest

Scrie-ne părerea ta

Spam protection by WP Captcha-Free