Într-o perioadă în care piaţa de carte este în declin peste tot în lume, iar singurele cărţi care se mai bucură de un „succes” la cumpărători sunt cele şcolare şi educative, într-o Românie unde peste jumătate de populaţie nu a citit nici o carte în 2012, conform unui sondaj realizat de Institutul Român de Studii Sociale (IRSS), BookLand este mai mult decât un proiect îndrăzneţ. Pentru că ştie cât de importantă este cultura pentru dezvoltarea armonioasă a unui popor, BookLand nu aşteaptă, ci îi urmează pe români.

Jurnal LifeStyle a aflat detalii despre proiectul BookLand şi despre startul caravanei în 2013 de la PR managerul BookLand, Sorin Lucaci.

Cum, şi când a luat naştere Caravana BookLand?  

Sorin Lucaci: BookLand a luat naştere in anul 2011, ca o alternativă viabila la târgurile de carte existente deja pe piaţa românească, iar in 2012 s-a pozitionat drept cel mai de anvergura proiect de acest gen din Romania, atat din punctul de vedere al acoperirii geografice, cât şi al duratei. Iniţiativa noastră culturală a fost primită în toate colţurile ţării, cu entuziasm şi curiozitate în acelaşi timp. Anul trecut am fost prezenţi în 39 oraşe – am pornit la drum pe 6 Martie la Giurgiu şi ne-am oprim abia pe 24 Decembrie 2012 la Bucureşti – iar în fiecare oraş poposim câte 6 zile, cu mici excepţii, în Bucureşti, Constanţa şi Suceava am stat două săptămâni.

BookLand este un concept unic în România: târg urban de carte, organizat în centrele comerciale din marile oraşe. 

Coborând cartea din turnul de fildeş, motto-ul după care se ghidează este: „BookLand vine acolo unde oamenii sunt deja. Nu-i cheamă, ci îi urmează!”

Ce reprezinta în esenţă acest târg de carte?
S.L.:BookLand este un târg inedit, atipic, neconvenţional, un târg pe care, vreau să cred, şi l-au dorit mulţi români. Este o caravană care, anul acesta (2013) străbate 19 oraşe ale ţării, timp de 42 de sătămâni şi care suplineşte atat absenta celorlalte targuri de profil, cât şi  lipsa fizică a librăriilor din ţară, multe desfiinţate sau intrate în insolvenţă în ultimii ani, atât din cauza crizei, cât şi din cauza scăderii apetitului românilor pentru lectură. Din acest motiv am creat şi o librarie online (www.book-land.ro) care să rămână conectată în permanenţă la nevoia iubitorilor de carte, din fiecare oras al tarii, deci asteptam si iubitorii de carte din orasele situate in nordul tarii (Sighetu Marmatiei, Satu Mare, Carei, Baia Mare) atat in Caravana BookLand, care va poposi la Baia Mare, in Gold Plaza, intre 19 – 31 martie, precum si pe site-ul librariei. Cititorii isi pot comanda titlurile dorite şi prin intermediul acestei librării virtuale.

Este al treilea an de caravană, de periplu prin toată ţara. Ce aduce inedit şi atractiv acest târg în comparaţie cu celelalte (Gaudeamus, Bookfest etc.), dar şi în raport cu librăriile? Care îi sunt obiectivele principale?
S.L.: În plus faţă de celelalte târguri aducem tocmai această noutate, faptul că încercăm să acoperim o mare suprafaţă din teritoriul ţării, să-i urmăm pe toţi iubitorii de carte, oriunde s-ar afla. Traseul generos al Caravanei şi evenimentele organizate în cadrul târgului, zic eu, fac diferenţa. Caravana BookLand organizeaza in fiecare oras unde poposeste, multe evenimente artistice si culturale: lecturi publice cu scriitori locali, expozitii de pictura si sculptura, momente artistice realizate de copiii de la Scolile Populare de arta, de la Palatul Copiilor, de elevi de la liceele de artă, tineri actori de la teatrele de papuşi, etc. Iar în raport cu librăriile existente, încercăm prin calitatea si diversitatea titlurilor prezentate să facem această diferenţă. 

Pe parcursul Caravanei BookLand prin ţară, am avut ocazia de a cunoaşte oameni minunaţi, dornici să ne ajute în demersul nostru cultural de mediatizare şi promovare a cărţii. Poeţi, prozatori, critici literari, pictori, preşedinţi de filiale ale Uniunii Scriitorilor sau Artiştilor Plastici din România. As enumera cativa din Moldova, atat de dragi mie: Carmen Veronica Steiciuc, un extraordinar organizator de evenimente culturale si festivaluri literare, Gheorghe Neagu de la Oglinda literara din Focsani, Lucian Manailescu de la Buzau, Constantin Marafet din Rm. Sarat, organizatorul Festivalului de creatie literara Titel Constantinescu, d-na profesor universitar Mihaela Garlea din Iasi, dar si promoteri culturali din Ardeal, dl. Dorel Cosma, directorul Centrului Cultural G. Cosbuc din Bistrita Nasaud si multi altii. Sper sa nu supar pe nimeni daca nu i-am enumerat pe toti. Sunt convins ca si in 2013 vom gasi aceeasi deschidere si receptivitate, din partea comunitatilor culturale locale, din partea oamenilor de cultură, de a organiza evenimente artistice şi culturale în fiecare locaţie, unde va poposi Caravana BookLand.

Cum vi se pare piaţa de carte din România? Cum se descurcă editurile în aceste vremuri de restrişte?
 S.L: Piaţa de carte din România este insuficient structurată şi valorificată. Este o piaţă cu potenţial, în continuă mişcare, editurile fac eforturi disperate pentru a-si conserva resursele si portofoliul de titluri, pentru a trece cu bine peste aceasta perioada foarte dificila din punct de vedere financiar. Din păcate industria cărţii din România nu este la fel de profitabilă ca cea din ţările dezvoltate: Germania, Franta, Anglia. Iar criza financiară a atins fără doar şi poate şi domeniul cărţii. Putem spune cu siguranta ca piata de carte este in declin, si asta se reflecta si in activitatea targurilor de profil. Un sondaj realizat de Institutul Român de Studii Sociale (IRSS) arată nişte rezultate catastrofale: peste jumătate din populaţie nu a terminat de citit nici o carte în 2012. Altfel spus, în medie, finlandezii cheltuiesc 11,3% din veniturile salariale pentru tot ceea ce tine de spectrul cultural. Nu britanicii, nu nemtii sau francezii, ci finlandezii! Iar pe locul doi se afla maltezii! Britanicii se plaseaza de abia pe locul cinci, iar nemtii pe zece! Iar pe ultima pozitie se afla romanii! Care chetuiesc mai putin de jumatate decat ocupantii primului loc! Stam mai prost decat bulgarii, vecinii nostri pe care-i privim cu atata superioritate!

În ce oraşe aţi avut cele mai bune vânzări in 2012, cel mai mare succes?
 S.L.: Cel mai mare succes, de departe, l-a reprezentat Braşovul. Într-adevăr este un oraş turistic şi asta s-a văzut în numărul foarte mare de vizitatori care au trecut pragul Caravanei BookLand, in Piata Sfatului. După Brasov, aş putea să menţionez într-un fel de top, Timişoara, Bucureşti, Cluj, Constanţa, Baia Mare.

Ce tip de carte se vinde cel mai bine la targul dvs.?

S.L. Beletristica în proporţie de 44% (în general literatura universală contemporană de la editura Polirom), dar şi SF, de la editura Nemira, eseuri şi critică literară de la Ideea Contemporană.

Cărţile pentru copii (poveşti) dar şi cărţile educative au o pondere semnificativă, 27%; părinţii alocă bugete considerabile pentru cartea şcolară şi educativă. Apoi cărţile pentru mămici, cărţile de parenting “Cum să creştem un copil sănătos”, “Dezvoltă încrederea în sine a copilului tău”, cd-uri şi dvd-uri, precum şi cărţi aspiraţionale, motivaţionale, psihologie şi de dezvoltare personală de la Editura Trei.

Consider extrem de binevenite evenimentele adiacente târgului de carte: dezbateri culturale, lecturi publice, spectacole de dans si muzica, ş.a.m.d. Cam câte acţiuni de acest fel au loc într-o stagiune BookLand?
 S.L.: În stagiunea 2012 cred că de ordinul sutelor. Dacă aţi adus vorba despre evenimente, aş vrea cu această ocazie să-i mulţumesc d-lui director Dan Daniel, de la Scoala Populară de Artă din Baia Mare, pentru sprijinul şi daruirea cu care s-a implicat în organizarea momentelor artistice din cadrul Caravanei BookLand de la Baia Mare. 

 

Articole inrudite:

Jucarie.ro
Recommend to friends
  • gplus
  • pinterest

Scrie-ne părerea ta

Spam protection by WP Captcha-Free